Jak złożyć wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno - komunikacyjnej?
- Jeśli podmiot nie zapewnia dostępności osobie ze szczególnymi potrzebami, dana osoba lub jej przedstawiciel prawny ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności;
- Wniosek składamy na odpowiednich formularzach;
- Wniosek składamy do urzędu, instytucji publicznej od której żądamy dostępności;
- Pamiętaj by we wniosku koniecznie wpisać: dane kontaktowe wnioskodawcy, barierę w zakresie dostępności,wskazać rodzaj kontaktu i wybrany sposób zapewnienia dostępności;
- Urząd lub instytucja publiczna przystąpi do realizacji żądania nie później niż 14 dni po złożeniu wniosku. Jeśli realizacja żądania nie jest możliwa w ciągu dwóch tygodni, wnioskodawca niezwłocznie zostanie o tym powiadomiony z podaniem przyczyn i wskazując nowy termin zapewnienia dostępności. Termin nie może być dłuższy niż 2 miesiące;
- Jeśli jednak realizacja żądania dostępności nie jest możliwa z powodów technicznych bądź formalnych wnioskodawca będzie o tym niezwłocznie powiadomiony, ale urząd lub instytucja musi w zamian zapewnić inną alternatywę do zapewnienia dostępności wskazanej we wniosku;
- Urząd lub instytucja musi wtedy uzasadnić swoje stanowisko i podać okoliczności uniemożliwiające realizację dostępności według oczekiwań wnioskodawcy;
- W postępowaniu w tym przedmiocie sprawy stosuje się przepisy odnoszące się do załatwiania spraw administracyjnych tylko w odniesieniu do wyłączania pracowników organów, doręczenia, sposobu obliczania terminów, uzupełnienia braków istniejących w dokumencie i przekazywania wniosku zgodnie z jego właściwością.
Jak złożyć skargę na brak dostępności architektonicznej lub informacyjno - komunikacyjnej?
Jeśli urząd lub instytucja w ogóle nie zrealizował dostępności w sposób i w terminie wskazanym we wniosku lub po uzgodnieniu wnioskodawca może złożyć skargę.
- Skargę składa się do Prezesa Zarządu PFRON, jednak nie później niż do 30 dni od braku realizacji wniosku. Skargę składa się na właściwym formularzu, dołączając kopię wcześniej złożonego wniosku;
- Od tej chwili stronami w postępowaniu jest wnioskodawca i urząd lub instytucja do której złożony został wniosek z żądaniem dostępności;
- Jeśli Prezes PFRON stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, nakaże urzędowi lub instytucji zapewnienie dostępności z określeniem sposobu zapewnienia dostępności, terminem realizacji nakazu. Może to być 30 dni lub 60 gdy sprawa jest bardziej złożona od dnia doręczenia nakazu;
- Jeśli jednak skarga okaże się bezzasadna lub urząd czy instytucja zrealizowała dostęp w sposób alternatywny a inna forma nie jest możliwa z uzasadnionych przyczyn, Prezes PFRON może odmówić nakazania podmiotowi zapewnienia dostępności;
- To postępowanie jest jednoinstancyjne tzn. tu zamyka się jej bieg.
Podstawa prawna: Rozdział 4, art. 29, 30, 31 Ustawy z dnia 19.07.2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Jak złożyć wniosek z żądaniem dostępności cyfrowej?
- Wniosek zawiera dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem;
- Wskazanie strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej bądź aplikacji mobilnej urzędu lub instytucji, które mają być dostępne cyfrowo;
- Wskazanie formy kontaktu z osobą występującą z wnioskiem;
- Wskazanie innej wygodnej dla wnioskodawcy formy dostępu, jeśli istnieje;
- Zapewnienie dostępności następuje nie później niż do 7 dni od złożenia wniosku;
- Jeśli dostępność nie może nastąpić do 7 dni urząd/instytucja powiadamia wnioskodawcę o przyczynach i terminie możliwym do realizacji żądania. Termin nie może być dłuższy niż dwa miesiące;
- Urząd lub instytucja może odmówić realizacji żądania, jeśli istnieje ryzyko, że przekazywane informacje staną się przez to mało wiarygodne lub gdy spowoduje to naruszenie integralności;
- Gdy urząd lub instytucja nie może zrealizować żądania w sposób wskazany we wniosku powiadamia wnioskodawcę niezwłocznie i zapewnia dostęp alternatywny.
W przypadku niezrealizowania dostępu w sposób wskazany przez wnioskodawcę lub w sposób alternatywny, osoba składająca wniosek może złożyć skargę, zgodnie z przepisami Kodeksu Postępowania Administracyjnego
Podstawa prawna : Artykuł 18 Ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 roku o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Godlewska Małgorzata
- Data udostępnienia w BIP: 2023-06-14 11:11:54
- Informacja zaktualizowana przez: Godlewska Małgorzata
- Data ostatniej aktualizacji: 2023-06-14 11:31:05
- Liczba odsłon: 1213
- Historia dokumentu: